więcej niż fotografia

Czy zdjęcia wspierają komunikację?

Otaczają nas dziesiątki firm o zbliżonym profilu działalności. Prowadząc własny biznes, próbujesz wyróżnić się z tłumu. Ale jak to zrobić skutecznie? Czy komunikacja, którą prowadzisz spełnia swoje cele? Może idąc za przykładem krzykliwych marketów, przyjąć politykę cenową i obniżając koszty (obniża się przy tym jakość), zaproponować konkurencyjną cenę? Oj, to nie jest dobry pomysł, zwłaszcza dla małych firm nastawionych na budowanie marki. 

Polityka cenowa może i przyciągnie klienta, ale tylko na chwilę. Nie będzie to klient lojalny, lecz klient, o którego będziesz musiał co chwilę zabiegać – poświęcać mu swój czas i uwagę. Ten, który kupuje ze względu na cenę, prawdopodobnie nie wróci, następnym razem wybierze tańszą konkurencję. Przy samodzielnym prowadzeniu działalności stać Cię, aby pracować cały czas w dziale sprzedaży i nieustannie pozyskiwać nowych klientów? A kto wykona wtedy starannie produkt bądź usługę, którą sprzedajesz? Kto będzie szukał udoskonaleń produktu i śledził nowe rozwiązania w branży? Kto będzie się rozwijał?

Zdecydowanie lepszym rozwiązaniem wyróżnienia jest nawiązanie relacji z klientem opartej o dobrą jakość. Nie chodzi wyłącznie o jakość produktu, ale właśnie o dobrą jakość komunikacji. To tym elementem możesz się wyróżnić. Pozytywne doświadczenie konsumenta pozwoli zatrzymać go przy Tobie na dłużej. O tym doświadczeniu, które możemy dokładnie zaplanować, porozmawiamy innym razem. Teraz chcę pokazać Ci w jaki sposób można wspierać dobrą komunikację obrazem. 

 

planowanie

Komunikacja wizualna

Obraz (zdjęcie, grafika, ilustracja) jest elementem, który skutecznie przyciąga naszą uwagę. Oko w pierwszej chwili odruchowo wędruje w kierunku obrazka. Nie bez przyczyny mówi się, że obraz jest wart więcej niż tysiąc słów. Każdy taki element ma w sobie duży potencjał komunikacyjny. W zależności od kontekstu w jakim zostanie zaprezentowane, będzie przyjmować różne role. Ważne, aby spełniał dwa warunki.

Po pierwsze, obraz musi mieć konkretny temat. Jeżeli ma być dopełnieniem do opracowanego materiału, przygotuj zdjęcie dostosowane tematycznie. Dla przykładu – jeżeli tekst jest o polecanej książce, sfotografuj książkę w ciekawy sposób, zwracając uwagę na tło zdjęcia, może ciekawą strukturę stołu czy biurka, a może zaskakującą perspektywę (zerknij na instagram @bardziejlubieksiazki – mnóstwo inspiracji wizualnych). Możesz też sfotografować osobę czytającą książkę w kawiarni lub na wygodnym krześle w firmie. Pokaż to w taki sposób, żeby osoba oglądająca mogła pozytywnie utożsamić się z osobą na zdjęciu, ważne żeby sama poczuła się wygodnie w tym miejscu i pozycji.

Takie zdjęcia warto przygotować wcześniej i zbudować swoją własną bazę fotografii, dostosowaną do określonego profilu działalności i strategii tematów firmowych. Możesz śmiało skorzystać z zespołowej burzy mózgów do przygotowania zestawu skojarzeń, które łączą się z danym tematem, a później na ich podstawie zaplanować zdjęcia. To proste i przy okazji pobudzające kreatywne myślenie oraz zaangażowanie w grupie.

Po drugie, temat musi być spójny z Twoją wizją, materiałami, które udostępniasz oraz stylem, który prezentujesz. Bądź konsekwentny w działaniach i utrzymuj rozpoznawalny styl, a zyskasz grono stałych obserwatorów.

Pamiętaj, że tworzenie contentu na stronę nie opiera się jedynie o tekst marketingowy. Ważna jest również strona wizualna, bowiem ma w sobie ogromny przekaz komunikacyjny. Opowiadając dobrą historię, obraz staje się jego naturalnym dopełnieniem – uwiarygadnia, interpretuje i angażuje uwagę. Przemyśl zatem dwa razy koncepcję i stylistykę fotografii, zanim wrzucisz „sztampowy” obraz, wyszukany w darmowej bazie zdjęć. Na koniec śmiało napisz z czym masz największy problem przy wyborze zdjęć do swoich tekstów – może będę w stanie podpowiedzieć coś ciekawego.



1 thought on “Czy zdjęcia wspierają komunikację?”

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.