więcej niż fotografia

Jak tworzyć wielkie opowieści, aby angażowały uwagę odbiorców?

Zdradzę Ci dzisiaj sekret. Codziennie wieczorem w pokoju mojej 8-letniej Córki dzieją się niesamowite rzeczy. W półmroku nocnej lampki pokój zamienia się w pełną pasji przestrzeń, przed nami roztaczają się wysokie góry, lasy, łąki z kwiatami, uważnie obserwujemy przygody smoczka Ambrożego czy rozmowy dwóch zielonych truskawek, które zastanawiają się czym jest prawdziwa przyjaźń (dlaczego zielone? bo są jeszcze małe i niedojrzałe). To nie są jednak postaci z bajek. Ostatnio odłożyłam książki na półkę i zauważyłam, że samodzielnie wymyślona opowieść ma w sobie większą moc przekazu. Angażuje wyobraźnię i emocje do szukania w sobie słów i historii, które oddają naszą prawdę o życiu. Zaskakujące, jak wielką pasję odkrywamy przy wspólnym tworzeniu narracji.

Mam wrażenie, że jako dorośli wciąż chcemy słuchać opowieści, łakniemy historii, które dadzą nam poczucie sensu, które wniosą obietnicę wyższej harmonii i ładu. Karmimy się wielkimi opowieściami o uczuciach, emocjach, sprawiedliwości. Naturalną konsekwencją zainteresowania opowieściami i budowaniem dobrej marki własnej firmy są dla mnie książki. Ostatnio była znakomita „Narratologia” Pawła Tkaczyka, teraz lektura książki Grzegorza Kossona „Podaj dalej”. Szukałam w niej odpowiedzi co sprawia, że tak mocno potrzebujemy narracji. Jestem dość uważnym czytelnikiem. Wyciągam wnioski i cenne dla mnie fragmenty, robię notatki i przekładam później na własną działalność, a blog służy mi do porządkowania tej wiedzy, dlatego z chęcią dzielę się swoimi przemyśleniami. 

książka Podaj dalej Grzegorz Kosson

Opowieści mają ogromną siłę.

Fundamentem dobrej opowieści jest w pierwszej kolejności zrozumienie ważnych dla nas wartości. To one kształtują nasz charakter i pokazują drogę, którą chcemy zmierzać do celu. To samo odnosi się do działań firmy, która konsekwentnie pokazując swoją prawdę, staje się Wielką Marką.

„Dopóki marka nie jest w stanie odkryć swojego powołania, nie stworzy poruszającej opowieści – opowieści, która dotyka głębokich i ważnych prawd o życiu, świecie czy konsumencie.”

Twoja marka może w naturalny sposób stać się częścią życia konsumenta, właśnie dzięki utożsamieniu się z wartościami, którymi kieruje się firma. I dzięki temu, odbiorcy również budują swoją osobistą opowieść. Wartości, które trafiają prosto w serce, zmieniają słuchającego w sojusznika, czy inaczej – w partnera, który uwielbia identyfikować się poprzez użyte marki. Marka, niczym emblemat, pokazuje wtedy wszystkim wokół, jakie wartości są dla niego istotne.

Tylko prawdziwa opowieść ma sens.

Prawda nie wymaga scenariusza. Jeżeli w swoich działaniach i reakcjach na wydarzenia będziesz autentyczny, nie będzie potrzeby tworzenia sztucznych komunikatów czy pilnowania się w osądach i opiniach publicznych. Ale ta prawda musi wynikać z Twojej wewnętrznej szczerości. Tylko ona będzie w stanie porwać otoczenie i sprawić, że ludzie będą chcieli dzielić się nią.

A co sprawia, że opowieść jest porywająca? Zachęcenie do wyjścia ze strefy komfortu. Pokazanie, z jednej strony, że jest to możliwe, z drugiej zaś – dlaczego warto podjąć takie wyzwanie. Konsument, niczym mityczny bohater, będzie mógł wyruszyć w swoją osobistą podróż i odnaleźć własne przeznaczenie. Twoja Marka, pokazując w jaki sposób odkryła siebie, inspiruje do podobnego działania Twoich użytkowników. I właśnie w ten sposób możesz zbudować sieć swoich oddanych sprzymierzeńców. Inspirując.

„Porywająca opowieść przez pokazanie tego, jak ktoś odkrył swoje powołanie i talent, obniża lęk przed wyjściem ze strefy komfortu.”

Marka musi wiedzieć:

  • Jakie jest jej powołanie?
  • Do czego jest przeznaczona?
  • Co w tym świecie ma zmienić?

Storytelling zwiększa atrakcyjność i zapamiętywalność komunikatów.

Potrzeba opowiadania i potrzeba słuchania to jedne z najbardziej podstawowych ludzkich umiejętności. Kluczowym warunkiem dobrej opowieści jest motywowanie i pobudzanie do odkrywania swojego powołania. 

Dla przykładu zastanówmy się nad jedną z bardziej rozpoznawalnych marek na świecie – Nike. Ona nie sprzedaje jedynie produktów do uprawiania sportu, ona pokazuje, że każdy z nas może stać się sportowcem. Ta marka dosłownie walczy z lenistwem. Pobudza do stawiania sobie celów i wyzwań: „Wstań z łóżka, załóż buty i po prostu zrób to, mimo złej pogody za oknem, wyjdź i biegnij, rusz się”. Ich fundamentalne hasło „Just do it” jest wezwaniem do szukania i rozwijania siebie. I właśnie za tym podążają miliony konsumentów, bo używając ich produktów, pokazują co jest dla nich ważne i czego chcą dokonywać w życiu.

książka Grzegorz Kosson Podaj dalej

Na koniec jeszcze kilka słów na temat podstawowych elementów opowieści. Niezależnie od tego, o czym chcesz opowiadać, w każdej takiej historii występują następujące elementy:

Bohater

Im bardziej jest wyrazisty, tym łatwiej o porywającą opowieść.

Antagonista – przeciwnik bohatera 

Ma ogromne znaczenie w opowieści. Dzięki niemu, marka może zdefiniować i pokazać swoje wartości. Dla marki Antagonistą może być np. postawa, schemat działania w branży lub sposób traktowania konsumentów, z którymi sama marka się nie zgadza. Dla przykładu: Michał Szafrański na ostatniej konferencji „I love marketing”opowiedział, że wydając samodzielnie książkę o finansach, nie walczył bezpośrednio z sektorem finansowym, ale z ogólnym konsumpcjonizmem i ze słabym systemem edukacji. W ten sposób pokazał wartości, jakimi się kieruje, co dla mnie – konsumenta jego treści – było istotne, bo dzięki temu mogłam naturalnie utożsamić się z jego postawą.

Konflikt

Napięcie między Bohaterem a Antagonistą tworzy konflikt, który osadza historię w fabułę. Można napisać, że staje się on motorem do jej powstania i rozwijania się.

Mentor

Jego funkcją jest przekonanie Bohatera do uwierzenia we własne siły. Wskazuje mu drogę swoją obecnością, radami, które udziela bądź darami, które wręcza. .

Święty Graal lub Eliksir Życia

To inaczej skarb, lekcja, wniosek, którym Bohater będzie mógł podzielić się teraz ze wszystkimi. Może to być wiedza, umiejętność, powołanie, nadzieja.

.

I jeszcze jedno. Zauważmy, że w natłoku ogromu informacji i komunikatów reklamowych, ciężko odnaleźć postawę, która w naturalny sposób będzie opowiadać inspirującą historię. Pamiętaj więc, że sztuczne kreowanie strategii komunikacyjnej na nic się zda, gdy potrzeba będzie wytrwałości w pokazywaniu swoich wartości. Liczy się autentyczność. I szczerość w pokazaniu tego, w co wierzysz.

To pasja i zaangażowanie pozwoli na pokazanie potencjału Twojej Marki oraz historii, którą możesz opowiadać. I właśnie z tą refleksją zostawiam Cię, drogi Czytelniku. Na koniec może będziesz chciał napisać słowo komentarza i podzielić się swoją refleksją? Dziękuję.



Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.